MENÜ

Uykulu Araç Kullanmanın Tehlikeli Gerçekleri

Yolda
5 Dakikalık Okuma Garenta

Birçok kişi, araba kullanırken dikkat edilmesi gerekenler başlığının altına, “Uykuluyken araç kullanılmaz.” yazabilir. Bunun en az alkollü araç kullanmak kadar tehlikeli olduğu bilinir. Fakat sürücüler zaman zaman bu kuralı hiçe sayarak hedeflerine yorgun gözlerle varmayı dener. Uykusuzluğun yarattığı dikkat düzeyinde azalma durumu ve reflekslerdeki yavaşlamanın, sürüş sırasında bir işkenceye dönüşeceği aşikar. Peki, “Ben uykusuzluğa dayanırım.” diye düşünenler, uykulu araç kullanmanın tehlikeleri hakkındaki gerçekleri biliyor mu? İyi bir sürücünün hem kendini hem yol arkadaşlarını hem de diğer araçları düşünmesi gerektiğini hatırlatıp uykulu araç kullanmanın tehlikelerine bir göz atalım.

 

Uykulu Araç Kullanmanın Yarattığı Tehlikeler

 

 

Trafik.gov.tr’nin verdiği bilgiye göre Türkiye’de en önemli kaza nedenleri olarak alkollüyken araç kullanmak (%23.5), hatalı sollama yapmak ( %22), yorgun ve uykusuz araç kullanmak (% 17.1), yeterli sürücülük deneyimine sahip olmamak (%16.2) gibi sürücü hataları belirlendi. Hayatının büyük bölümünü yollarda geçiren ağır vasıta sürücüleri ile yapılan bu araştırmanın ardından uykusuz araç kullanmanın kazalardaki büyük payı da teyit edilmiş de oldu.

 

Sadece Türkiye’de değil, bu konuya uluslararası düzeyde de önem veriliyor. Ulusal Karayolları Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA), uykusuz sürüşün dünyada her yıl yaklaşık 100.000 kazaya neden olduğunu, bunun da 1.550 ölüm, 71.000 yaralanma ve ekonomiye 12.5 milyar dolarlık bir maliyet getirdiğini söylüyor.

 

Bu konuda Ulusal Uyku Vakfı da veriler sunuyor. Ulusal Uyku Vakfı’na göre en çok 18 ile 29 yaş arasındaki sürücüler uykusuz olarak yola çıkıyor. Yola uykusuz çıkma oranı, 18-29 yaş arasında %71 olarak belirleniyor. 30 ila 64 yaş arasındakiler için bu oran %52. Yola uykusuz çıkma oranı 65 yaş ve üstü için ise % 19 olarak gösteriliyor. Bu veriler uykusuz yola çıkmanın ne kadar yaygın bir hata olduğunu  açık bir şekilde gösteriyor.

 

Sürüş Esnasında Uykulu Olduğunuzu Nasıl Anlarsınız?

 

Siz araç kullanırken yorgunluğunuzu ya da uykunuzun geldiğini hissetmiyor olabilirsiniz. Fakat vücudunuz bu konuyla ilgili size birçok sinyal verir.

  • Gözlerin karıncalanması,
  • Ensede gerginlik,
  • Sırt ağrıları,
  • Sık sık esneme,
  • Başı dik tutmakta güçlük çekilmesi,
  • Gözleri belirli bir noktaya odaklamada güçlük,
  • Trafik işaretlerinin atlanması ya da hatırlanmaması.

 

Sürüş Esnasında Uykunuzun Gelmemesi İçin Yapmanız Gerekenler Var

 

 

Sürüş esnasında uyku gelince sürüş performansında ileri derecede bozukluklar olabilir. Yani uykunuz geldiğinde dikkatinizi trafiğe veremeyebilir; yol durumunu, uyarı levhalarını ve diğer araçlardan gelen sinyalleri göremeyebilirsiniz. Bunun dışında refleksler de zayıflayabilir. Uykusuzluk, optimum tepki zamanını azaltır ve orta derecede uykulu sürücüler, tehlike anında zamanında aksiyon alamayabilirler. Tepki zamanındaki yavaşlamalar, özellikle yüksek hızlarda kaza riskleri üzerinde derin bir etki yaratabilir. Peki, bunları yaşamamak için ne yapmalı?

 

Uykunuzu almış bir şekilde yola çıkın: Yola uykulu çıkmamanın altın kuralı bu. Uyku Vakfı, yola çıkmadan önce mutlaka 7 ile 9 saat arasında uyumanızı tavsiye ediyor. Uyku probleminiz varsa yola çıkma zamanlarını ayrıca dikkate almanız gerekiyor. İmkanınız varsa gece saat 12 ile sabah saat 6 arasında mümkün olduğunca uzun yola çıkılmaması da konu hakkında yapılan uyarılardan.

 

Kafanızı dağıtacak bir şeyler olsun: Yolculuk bu. Bazen saatleri ayarlayamayabilirsiniz ve yorgun argın yola çıkmak zorunda kalmış ya da yol esnasında çok yorulmuş olabilirsiniz. Bunun için uzun süreli yolculuklarda yol arkadaşınıza büyük iş düşüyor. Diğer yolcularla ara ara sohbet etmek, iyi bir çalma listesi oluşturmak, sesli romanları dinlemek gibi uykunuzu dağıtacak ya da uykunuzun gelmesini erteleyecek aktivitelerde bulunabilirsiniz.

 

Hava alın: Mevsim kış olsa dahi aracınızın içine temiz havanın girmesinde yarar var. Uykunuz geldiği anda camınızı açarak rüzgârın sizi uyarmasına izin verebilirsiniz. Rüzgârının uyarıcı sesleri de sizi uyarmaya yardımcı olabilir.

 

2 saatte bir mola verin: Eğer uzun bir yolculuğa çıktıysanız molalar sizin acil çıkış kapınız olacaktır. Uzun süreli araç kullanırken düzenli aralıklarla dinlenme molaları verebilirsiniz. 2 saatte bir dinlenme tesisine uğrayarak bir şeyler içmek, yürümek, temiz hava almak size iyi gelebilir. Mola verdiğiniz yerlerde yanınıza kafein içeren içecekler almak, bu içeceklerin uyarıcı etkilerinden yararlanmak için ideal bir hareket olabilir. Bunları denediğiniz halde hala kendinizi orgun ve uykusuz hissediyorsanız araç kullanmayı bırakıp uygun bir yerde minik bir uyku molası sizi tazeleyecektir.

 

YORUMLAR

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

  Turizm sektörü, günümüz yeniliklerini ve trendlerini yakalamak için sürekli gelişiyor, değişiyor. Bir konsepte ve temaya dayalı turlar, günümüzde oldukça…

INSTAGRAM'DAN